КОМП’ЮТЕРНА ЗАЛЕЖНІСТЬ — ВИКЛИК
ЗАНЯТТЯ ДЛЯ УЧНІВ 10–11 КЛАСІВ
Мета: сформувати в учнів усвідомлення цінності здоров’я.
Обладнання: презентація про комп’ютерну залежність, проектор,ноутбук, екран для показу презентацій, маркери, ватмани, картки із зображенням квіточок та яблук, малюнок дерева.
ХІД ЗАНЯТТЯ
ВСТУП
Оголошення теми і мети заняття.
�� Вправа «Вибір»
На дошці малюнок дерев. Учням пропонують відповісти на запитання «Комп’ютер друг чи ворог?» і, відповідно, зробити вибір:жовте яблуко — «комп’ютер — друг», червоне — «комп’ютер — ворог». Після аргументованого вибору учні розміщують яблукана дереві: червоні — зліва, жовті — справа.
�� Інформаційне повідомлення «Ситуація у суспільстві щодо
комп’ютерної залежності»
Матеріали підготовлені ініціативною групою учнів.
Потужний потік нової інформації, застосування комп’ютерних технологій, зокрема розповсюдження комп’ютерних ігор, чинять вплив на розвиток сучасної дитини. На сьогоднішній день збільшилась кількість дітей і підлітків, які вміють працювати з комп’ютерними програмами. Якщо в середині 90-х років з-поміж улюблених занять підлітки називали слухання музики і перегляд телепередач, то в останні роки захоплення комп’ютером витіснило їх. За статистичними даними, майже кожен підліток віком 13–16 років грає в комп’ютерні ігри. Утім, наслідки тотальної комп’ютеризації трапляються не завжди позитивні. Найпоширенішим з них є так звана «комп’ютерна залежність».
Термін «комп’ютерна залежність» з’явився 1990 року. Психологи класифікують цю шкідливу звичку як різновид емоційної «наркоманії», зумовленої технічними засобами. Сутність комп’ютерної залежності полягає в тому, що комп’ютер починає керувати людиною. З часом для залежного підлітка стає важливий не результат гри, а процес, у якому втрачається контроль над часом. Так, під вплив комп’ютера потрапляють діти, що мають нестабільні стосунки в родині, конфлікти у школі, вирізняються низькою самооцінкою, замкнені. Саме вони знаходять у віртуальному світі порятунок й вважають своє перебування в мережі достатнім для самоствердження й поліпшення свого стану. Проблема комп’ютерної залежності — це ще й проблема втрати довіри. Якщо людину обманювали або зраджували, то вона буде намагатися уникати повторення негативного досвіду,тобто буде обирати ті відносини, які захистять її від негативних переживань. Участь у віртуальному світі дозволяє дітям і підліткам розслабитися й абстрагуватися від психологічних проблему реальності, але це відбувається лише на момент перебування у віртуальному просторі.
�� Аналіз анкетування
Аналіз попередньо проведеного анкетування щодо визначення
стану комп’ютерної залежності серед учнів.
�� Вправа «Життєві цінності»
Учитель учням пропонує перелік життєвих цінностей та їхню вартість.
Кожен учасник має в наявності умовних 5 «золотих» за які
вони можуть купити:
�� комп’ютер — 1 золотий,
�� квартира — 3 золотих,
�� здоров’я — 5 золотих,
�� друзі — 4 золотих,
�� сім’я — 4 золотих,
�� освіта — 3 золотих
�� машина — 3 золотих,
�� робота — 3 золотих,
�� відпочинок — 1 золотий.
Як підсумок визначаємо попит серед цінностей на комп’ютер.
Обговорення
�� Чи задоволені ви вибором?
�� Яка покупка подобається понад усе?
�� Чи хотілося б вам змінити правила гри?
�� Чого ви навчились, виконуючи цю вправу?
Коментар
Наші духовні цінності впливають на те, як ми витрачаємо власний час і ресурси. Під час
гри можна змінити правила, а в житті — ні. Не можна повторити вже здійснений вибір чи
скасувати прийняте в минулому рішення. Не можна охопити абсолютно все чи скористатися кожною можливістю. Не можна передбачити, які можливості ти матимеш через
тиждень або рік. Тобі завжди бракуватиме часу, варіантів вибору, грошей, можливостей тощо. Ти повинен платити за кожен свій вибір у житті, і часто ця плата буде перевищувати сподівання.
�� Вправа «Квітка»
Учням роздають намальовані квіти. Спробуйте ідентифікувати себе як гармонійну особистість із красивою квіткою. На пелюстках квітки позначені сфери життя:духовна, інтелектуальна, емоційна, фізична,соціальна, економічна, психологічна. Біля серединки квітки знак «–», у кінці пелюстки «+».
Сфери життя
�� Духовна (пасивний — активний)�� Інтелектуальна (низький рівень інтелекту — високий рівень інтелекту)�� Емоційна (емоційно нестійкий — емоційно-стійкий)�� Фізична (нездоровий — здоровий)�� Соціальна (одинокий — товариський)�� Економічна (небережливий — бережливий)��Психічна (непристосований — адаптивний до життя)
Ваше завдання: відмітити розвиток цих аспектів. Потрібно відірвати або прим’яти пелюстку відповідно до рівня розвитку кожного з пропонованих аспектів. Квіти чіпляють на дошку, де зображено галявину.
Обговорення
�� Чи подобається вам зараз ця квітка?
�� Чи хотілося б вам жити посеред такої галявини квітів?
�� Який з аспектів у вас найкраще розвинений, а який — найменше?
�� Що можна зробити, щоб виправити ситуацію?
�� Чи є взаємозв’язок між цими факторами і який?
�� Що, на вашу думку, є основною причиною неповноцінного розвитку окремих аспектів
життя?
�� Які асоціації у вас виникли в ході виконання цієї вправи?
�� Які висновки ви для себе зробили ?
�� Вправа «Портрет»
Створення учнями портрета людини із симптомами комп’ютерної залежності.
Психолог пропонує створити образ людини, у якої є комп’ютерна залежність. Учні,користуючись образом здорової повноцінної людини, яка зображена на ватмані, домальовують наслідки впливу надмірного захоплення комп’ютерними технологіями.
Підсумок роботи (з опорою на дослідження вчених)
Фізичні симптоми:
�� біль в зоні зап’ястка через напруження
м’язів;�� сухість в очах;�� головний біль;�� біль у спині;�� нерегулярне харчування;��нехтування особистою гігієною;�� порушення сну.
Психологічні симптоми:
�� відчуття ейфорії чи піднесеності під час роботи за комп’ютером;�� нездатність вчасно припинити роботу за комп’ютером;�� дедалі більше часу йде на комп’ютерні ігри;�� ігнорування друзів та сім’ї;�� відчуття порожнечі, депресії та роздратованості поза комп’ютером;�� перекладання повсякденних турбот на плечі членів сім’ї.
Обговорення
�� Чи подобається вам такий образ?
�� Чи хотіли б ви мати такого друга?
�� Які відчуття у вас викликає такий образ?
�� Вправа «Ідентифікація»
Психолог. А зараз спробуймо розібратися, які ж хвороби можуть розвинутися на тлі надмірного використання комп’ютера. Учням роздають картки із описами психологічних хвороб, які вони мають ідентифікувати із їхньою назвою.
Перелік назв захворювань висвітлено на екрані.
Синдром фантомного дзвінка. Суть хвороби в тому, що у людини з’являються слухові і моторні галюцинації, їй здається, що телефон в кишені дзвонить або вібрує, хоча нічого насправді не відбувається. Формування розладу пов’язано з використанням мобільного телефону. Це захворювання проявляється на тлі стресу.
Номофобія. Термін (англ.: no mobile-phone fobia) — страх залишитися без мобільного телефона. У світі залишається все менше людей, які не страждали б від цього розладу. У людини за відсутності доступу до мобільного зв’язку (наприклад, сів акумулятор), з’являється легке занепокоєння,а хтось починає панікувати.
Facebook-депресія. Суть її в тому, що люди впадають у депресію від контактів у соціальній мережі або, навпаки, за їх відсутності. Доведено, що чим більше часу молоді люди проводили у Facebook,тим гіршим був їхній настрій і ставлення до свого життя. Справа тут в тому, що люди зазвичай викладають тільки ті фотографії і новини про себе, які подають їх у вигідному світлі. У результаті виникає враження, що у друзів і знайомих життя краще, яскравіше і насиченіше, ніж у тебе, фото вдаліше, фігура стрункіша, годинник дорожчий.
Інтернет-залежність. Це хворобливе і постійне бажання отримати доступ до Мережі, що негативно позначається на інших сферах життя, часто повністю витісняючи їх (наприклад, особисте життя або роботу). У наукових колах сперечаються, чи можна вважати інтернет-залежність різновидом наркоманії або ж це психічний розлад.
Залежність від онлайн-ігор. Це більш відоме і руйнівне захворювання. Відомі випадки, коли гра буквально затягувала людину у віртуальний світ, у результаті чого вона втрачала роботу, сім’ю,а часом і життя. Цей розлад викликає важкі депресії і може призвести до фізичного виснаження і навіть самогубства.
Кіберхондрія. Людина з цим розладом вважає, що у неї є захворювання, про яке вона читала в Інтернеті, і зазвичай не одне. У результаті здорова людина, у якої просто заболіла голова, може переконати себе в наявності у неї серйозних проблем. А подібна впевненість може негативно позначитися на здоров’ї і справді стати причиною уже реальної, а не уявної хвороби.
«Ефект Google». Людина з такою хворобою впевнена, що знання їй не потрібні, оскільки будь-яку
інформацію легко знайти всього за кілька кліків. При цьому навіть якщо хтось вважає інакше, це
не убезпечує його від «ефекту Google». Мозок просто відмовляється запам’ятовувати інформацію,
незалежно від нашої волі, знаючи, що набагато простіше буде знайти дані, ніж їх зберігати.
�� Аналіз причин виникнення цих хвороб
Підсумок роботи
Психолог пропонує визначити позитивні та негативні аспекти використання комп’ютера. Учням роздають варіанти відповідей, а вони мають, аргументуючи свої відповіді, визначити позитивні та негативні аспекти використання комп’ютера та назвати симптоми залежності від надмірного використання комп’ютера.
Позитивні аспекти використання комп’ютера:
�� Формування навичок навчальної діяльності (лічба, малювання, моделювання).
�� Розвиток пізнавальної сфери дитини.
�� Виховання інтересу до наук.
�� Пошук ефективних шляхів розв’язання поставлених задач.
�� Соціалізація шляхом спілкування в соціальних мережах.
�� Прискорення і оптимізація процесу навчання.
�� Засвоєння новітніх цифрових технологій.
�� Можливість вільно орієнтуватися в інформаційному просторі.
Негативні аспекти використання Інтернету:
�� Абстрагування від психологічних проблем реального світу.
�� Залучення до спілкування маргінальних груп, здатних нав’язати людині негативні соціальні установки.
�� Опосередковане спілкування людей (поверхневі, неглибокі міжособистісні стосунки).
�� Формування уявлення про вседозволеність і безкарність.
�� Відторгнення від реального середовища(можливість «переграти» подію, багато життів, збереження у грі).__
тести
Немає коментарів:
Дописати коментар